پاستا

  • ۰
  • ۰

طرز پخت لازانیا:

مواد لازم برای 6 نفر :

 نوار لازانیا  400 گرم
 سوسیس ریز خرد شده  200 گرم
ژامبون ریز خرد شده  100 گرم
 قارچ خلال شده  5-6 عدد متوسط
 فلفل دلمه ای ریز خرد شده یک عدد کوچک
مخلوط سویا و گوشت چرخ کرده روی هم 100 گرم
پیاز ریز خرد شده یک عدد متوسط
گوجه فرنگی دو عدد میکس شده
اورگانو ، فلفل سیاه به مقدار لازم
سس گوجه فرنگی به مقدار لازم
پنیر پیتزی رنده شده و ورقه ی به مقدار لازم
سس سفید مخصوص یک استکان


طرز تهیه لازانیا :
در ظرف نسبتا بزرگی تا دو سوم آب میریزیم همراه با یک قاشق چیخوری نمک و مقداری روغن میع میگذاریم بجوشد. بعد ورقه های لازانیا را یکی یکی و با دقت داخل آب در حال جوش قرار دهید و پس از 8- 10 دقیقه آب کش کنید.

نکته : موقع آبکش کردن حتماً کمی آب سرد روی آن ها باز کنید. تا حرارت داخل نوارهای لازانیا سبب خمیر شدن آن در زمان پخت نشود.

در ظرفی مقداری روغن بریزید بعد به ترتیب ین مواد را اضافه کنید:
پیاز ریز خرد شده، 3- 5 دقیقه بعد سوسیس ریز خرد شده پس از 5 دقیقه مخلوط سویا و گوشت چرخ کرده، پس از اضافه کردن مخلوط سویا و گوشت چرخ کرده به دلیل خاصیت جذب سریع روغن توسط سویا، نیاز دارید تا کمی روغن به ماهیتابه اضافه کنید. پس از تغییر رنگ کامل مواد قارچ را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کمی رنگش عوض شود( زیاد هم قرمز نشود بهتر است) و در پایان ژامبون را همراه فلفل دلمه ای ریز خرد شده به مواد اضافه کنید. 2- 3 دقیقه بعد گوجه فرنگی های میکس شده را به مواد بیفزید و خوب هم بزنید. در ین مرحله میتوانید کمی فلفل سیاه و اورگانو نیز به میع لازانیا اضافه کنید. وقتی مواد خوب با هم مخلوط شدند شعله را خاموش کنید و اجازه دهید کمی سرد شوند.

کف و دیواره های یک ظرف( ترجیحا) پیرکس را با میزان خیلی کمی روغن چرب کنید تا نوارهای لازانیا در آخر پخت به راحتی از ظرف جدا شوند. بعد کف ظرف را یک لیه نوار لازانیا بچینید و روی آن را یک لیه خیلی نازک سس گوجه فرنگی بریزید و با میع لازانیا که اکنون کمی سرد شده است، بپوشانید، بعد روی مواد را اورگانو بپاشید، یک لیه کامل پنیر پیتزا رنده شده بریزید( طوری که تمام سطح مواد را بپوشاند) و بعد مجدداً یک لیه نوار لازانیا بچینید و همین مرحله ها را تکرار کنید تا ورقه های لازانیا تمام شود! یا میع لازانیا و یا فضای ظرف!!

در پایان هم با سس سفید مخصوص کل سطح لازانیا را کامل بپوشانید و یک لیه پنیر پیتزای رنده شده بپاشید و در پایان همسطح ظرف را با پنیر پیتزای ورقه ای بپوشانید.

سس سفید مخصوص لازانیا
مواد لازم بری این مقدار :

آرد سفید 1 قاشق غذا خوری سر پر
 کره  25 گرم
 نمک ، فلفل سیاه  به مقدار لازم
 شیر  یک لیوان


طرز تهیه لازانیا :
 اول آرد را کمی تفت دهید بدون روغن و کره و پیش از ینکه رنگش شروع به تیره شدن کند، کره را به آن بیفزایید و دائم هم بزنید تا کره نسوزد و به خرد آرد برود. وقتی کره آب شد و رنگ آرد کمی برگشت، نمک و فلفل را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا یک دست شود.

در ین مرحله شیر را آهسته آهسته به ظرف اضافه کنید و تند تند هم بزنید تا مواد ته نگیرند. تا زمانی مواد را روی حرارت نگه دارید که میع شما تبدیل به یک سس غلیظ شود.


دلیل استفاده از ین سس در پخت لازانیا : جلوگیری از خشک شدن لازانیا موقع گریل شدن ؛ و همچنین به دلیل داشتن شیر مانع از پخش شدن مواد در اثر حرارت می شود.

ظرف شما آماده قرار گرفتن داخل فر( یا مایکرو فر) است:
در صورت استفاده از فر، نیم ساعت پیش از استفاده فر را با حرارت 220 درجه گرم کنید بعد ظرف را در طبقه وسط به مدت نیم ساعت قرار دهید.

در صورت استفاده از ماکروفر، پیه بلند اختصاصی گریل را وسط سینی گردان قرار دهید و ظرف را روی آن بگذارید، بهتر است از برنامه پخت ترکیبی+ گریل استفاده کنید. در ین صورت با قدرت 450 و زمان 20 دقیقه به نتیجه مناسب میرسید.

نکته : درصورتی که از ین دستور استفاده کردید یا از دستور فر، در یک استکان کوچک تا نصف آب بریزید و زیر چهارپیه گریل بگذید تا مانع از خشک شدن لازانیا شود.

درصورتی که از دستور گریل خالی استفاده کردید 30- 40 دقیقه زمان لازم است( بسته به مدل مایکروفر) در ین شیوه از ترفند استکان آب استفاده نکنید.

** منظور از ظرف نسبتا بزرگی : اندازه ظرف به حدی باشد که نوار های لازانیا به راحتی و بدون نیاز به شکستن در آن جای بگیرند. تا نوار های سالم و بدون ترک خوردگی داشته باشید.

نکته مهم درباره پخت لازانیا:
سعی کنید مواد را یک دست خرد کنید تا زمان برش دادن لازانیا به مشکل بر نخورید.

ین روش، شیوه اصلی و در واقع طریقه پخت لازانیا است. شما میتوانید مواد اصلی را به دلخواه تغییر دهید. به عنوان مثال میتوانید به جای سوسیس و کالباس و گوشت چرخ کرده، از کدو و بادنجان و سویا بدون گوشت چرخ کرده استفاده کنید( لازانیای سبزیجات) یا هر چیز دیگری که میل داشتید...

راجع به سویا. برای دست یافتن به طعم بهتر سویا، پیشنهاد میکنم از دو ساعت قبل سویا را به جای آب معمولی در شیر خیس کنید . ین عمل هم باعث از بین رفتن بوی ( به نظر بعضی ها ) بد سویا میشود و هم طعم بهتری به سویا میدهد ؛ و قبل از مصرف سویا را در آبکش بریزید و اجازه دهید کاملا خشک شود.

لازانیای لقمه ای:

یک شیوه دیگر و ساده تر( ساده تر موقع خوردن البته!) برای تهیه لازانیا وجود دارد :


دو عدد نوار لازانیا را بصورت یک علامت+ روی هم قرار دهید. وسط ین+ را کمی سس قرمز بریزید و با میع لازانیا پر کنید و روی آن اورگانو و پنیر و... بپاشید و یکی یکی نوارها را ببندید و در نهیت روی آن سس سفید مخصوص را بریزید و باقی مراحل که مانند همان شیوه قبلی است. اما درصورتی که به مزه پنیر علاقه دارید یک ورق درسته پنیر روی آن بگذارید نتیجه بهتری خواهید گرفت. میتوانید از یک چوب خلال برای ثابت نگه داشتن نوار ها استفاده کنید( در صورت نیاز)

قرار دادن یک لیه ضخیم پنیر ورقه ای مانع از زیادی سرخ و خشک شدن لازانیای لقمه ای میشود و در ضمن برای کسانی که به طعم پنیر علاقه دارند یک لقمه بسیار لذیذ به شمار میرود...

  • ۹۸/۰۴/۲۶
  • atusa rafie

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی